Wonderfulday bruger cookies til at give dig den bedste personlige oplevelse på vores website samt til analytiske formål. Ved at fortsætte antager vi, at du godkender at modtage alle cookies fra hjemmesiden Wonderfulday.dk.
Sådan planlægger I det perfekte bryllup: En omfattende guide
Er I gået igang med jeres bryllupsplanlægning? Så er I sikkert på udkig efter gode råd og tips. Læs her, hvordan vi guider vi jer igennem alle faser af bryllupsplanlægningen, så I kan være sikker på at have det perfekte bryllup. Vi fortæller om alt fra hvilket tidspunkt på året I skal holde brylluppet, til hvordan I finder den rette lokation og ikke mindst, hvad der er værd at overveje når I lægger budget for jeres store dag.
Dine gæsters billeder i et fælles fotoalbum
Lad ikke dine minder gå i glemmebogen. Vi har netop lanceret den moderne måde at samle billeder. Alle dine minder, samlet et sted.
home.features.readMoreLav din bordplan med Wonderfulday
Arranger dine borde, sæt dine gæster og design din bordplan med Wonderfuldays moderne bordplansværktøj.
home.features.readMoreEr I overvældet af tanken om at planlægge jeres drømmebryllup? Det skal I ikke være! Med en smule organisering, viden og udholdenhed er det nemmere end I tror at forberede jeres særlige dag. Fra valg af smukke steder til at finde fantastiske leverandører - denne guide vil hjælpe jer med at skabe den perfekte oplevelse, så når jeres store dag kommer, er det eneste, der er tilbage for jer at gøre, at nyde dagen. For hvordan begynder man egentlig med at planlægge? Her er nogle tips til, hvordan I planlægger et uforglemmeligt bryllup. Læs her Wonderfuldays tips til den perfekte bryllupsplanlægning.
Hvornår skal I holde jeres bryllup?
En af de første ting, I skal beslutte, er, hvornår I skal holde jeres bryllup. Tiden på året kan have stor betydning for jeres bryllup. Hvis I ønsker at spare penge, kan det være en god mulighed at blive gift uden for sæsonen. Hvis I derimod ønsker godt vejr og længere dagslys, kan det være bedre at blive gift i højsæsonen.
Læg et budet, og hold jer til det
Først og fremmest skal I fastsætte et budget. Vær realistisk med jeres forventninger og beslut jer for, hvor meget I er villige til at bruge på hvert enkelt aspekt af brylluppet.
Tænk over, hvilke ting der er vigtigst for jer, og fordel jeres budget derefter. Hvis I f.eks. ikke er villig til at hvis I går på kompromis med jeres sted, skal I måske skære ned på andre områder af jeres bryllup.
Benyt Wonderfuldays budgetværktøj, der hjælper jer med at tage stilling til alle de forskellige udgiftsposter, der er forbundet med jeres store dag.
Vielse
Vielsen er med til at sætte stemningen for jeres bryllup. Det er et vigtigt element i planlægningen. I skal have med i jeres overvejelser, om I ønsker et traditionelt kirkebryllup, en borgerlig vielse eller noget helt tredje. Lokationen er vigtig for selve dagen, da den kan være definerende for resten af jeres beslutninger.
Den perfekte kjole
At finde den rigtige brudekjole er en vigtig del af bryllupsplanlægningen. Brudekjolen har stor betydning bruden, og den samlede oplevelse af planlægningen af brylluppet. Tag dig god tid til at finde den perfekte kjole, og sørg for at prøve forskellige stilarter, før du træffer dit endelige valg. Beslutningen kan være svær, så det er en god idé at medbringe venner eller familie, der kan hjælpe dig med at vælge den helt rigtige brudekjole. Det kan være en god idé at kigge på brudekjoler på nettet på forhånd, så du har en idé om hvilke brudekjoler og stilarter du kan lide - der er mange gode bud.
Vælg det rigtige sted til jeres bryllup
Det er vigtigt, at stedet til jeres bryllup føles specielt, og repræsenterer jer som par. Find en lokation til jeres store dag, der er i overensstemmelse med den atmosfære, som I ønsker at skabe. Overvej både indendørs og udendørs steder samt steder, der afspejler stilen for jeres bryllup. Hvis I har et stramt budget, er der masser af overkommelige steder at blive gift til en overkommelig pris. Men hvis penge ikke er noget problem, kan I gå helt ud og blive gift i luksuriøse omgivelser.
Når I kigger på steder til jeres store dag, er det vigtigt at overveje følgende:
- Kapacitet. Kan der være plads til alle jeres gæster?
- Beliggenheden. Er det nemt for jeres gæster at komme dertil?
- Faciliteterne. Har stedet alt det, I har brug for til jeres bryllup?
- Prisen. Er det inden for jeres budget?
Hvis I skal holde et destinationsbryllup, skal I også tage højde for rejseomkostningerne for jeres gæster. Men hvis I vælger en populær destination som Hawaii eller Caribien, kan I ofte finde gode tilbud på flybilletter og hoteller.
Traditioner
Nogle par ønsker at holde sig til traditionelle bryllupper, mens andre brudepar vælger at skabe nye traditioner og gøre deres bryllup unikt. Overvej de forskellige elementer i jeres bryllup og beslut jer for, hvilke du ønsker at indarbejde i jeres bryllup. Nogle af de mere traditionelle traditioner tæller at brudens far følger bruden op ad kirkegulvet, samt at der medbringes noget lånt, noget blåt og noget gammelt.
Invitationer
En god idé er at sende save-the-date invitationer inden I går i gang med jeres bryllupsinvitationer. En save-the-date invitation udsendes cirka et år før brylluppet, så jeres familie og venner kan reservere datoen for jeres store dag, hvor I skal giftes.
Det er god kutyme at sende bryllupsinvitationerne ud cirka 3 måneder før brylluppet. Mange brudepar er begyndt at sende digitale bryllupsinvitationer i stedet for de digitale trykte invitationer. I kan designe jeres indbydelser - digitale såvel som trykte - med Wonderfulday's invitationsværktøj.
Gæsteliste
Af hensyn til jeres budget eller plads kan I blive nødsaget til at overveje jeres gæsteliste. Det er måske ikke muligt at invitere alle jeres gæster til selve bryllupsfesten. I skal derfor have dannet jer et klart billede af gæstelisten, og have gjort det klart inden, hvilke gæster I ønsker at invitere til festen og den efterfølgende middag.
Ønskeliste
I forbindelse med udsendelsen af jeres indbydelser kan I også inkludere jeres ønskeliste. Husk at benytte jer af en moderne ønskeliste, så jeres gæster undgår at købe de samme ting. I kan bl.a. overveje at benytte Wonderfulday's digitale ønskeliste, som I kan dele direkte med jeres gæster.
Den gode bordplan
Et vigtigt element, når I skal skabe en god fest er, at I har lavet en god bordplan. I kan finde den komplette guide til at lave den perfekte bordplan i Wonderfulday's artikel. Husk også at bestille eller printe bordkort. En del af de praktiske ting er også, at I allokerer et bord til bryllupskagen.
Mad og drikke
En af de vigtigste dele af jeres bryllup er maden og drikkevarerne. I skal sørge for, at I vælger en menu, som alle vil nyde. Hvis I skal have et siddende måltid, skal I vælge en caterer og beslutte jer for en menu. Hvis I holder en buffet, skal I sørge for, at der er mad nok til alle.
I skal også tænke på de drikkevarer, som I vil servere til jeres bryllup. Måske vil I gerne have en signaturcocktail eller champagne til jeres gæster.
Transport
Hvis I skal giftes i en anden by, skal I tænke på transport for jeres gæster. Det kan være nødvendigt at leje en bus til at køre jeres gæster til og fra stedet. I kan også stille taxaer til rådighed for jeres gæster, hvis de ikke selv kan køre bil.
Underholdning
Jeres bryllupsunderholdning skal være sjov og afspejle jeres personlighed. Måske vil I have et band eller en DJ til at spille under receptionen. Der er mange forskellige typer af underholdere, som I kan vælge imellem, så tag jer tid til at kigge rundt og finde den perfekte til jeres bryllup.
Måske vil I også gerne have nogle sjove aktiviteter for jeres gæster. I kan f.eks. have leje en photo booth eller benytte Wonderfulday's gratis SelfieBox app til jeres tablet.
Dette er blot nogle af de ting, som I skal tænke over, når I planlægger jeres perfekte bryllup. Tag jer god tid og nyd processen. Held og lykke med jeres bryllupsplanlægning!
Hjælpere
Endelig må I ikke glemme at bede jeres familie og venner om hjælp. Der er en række faste roller, som f.eks. en toastmaster, forlover og brudepiger. De er alle med til at hjælpe jer med alle de opgaver I skal have løst før- og på bryllupsdagen. Planlæg jer ud af flest mulige opgaver - det gør det nemmere for jer at fejre kærligheden, og nyde jeres fest på selve bryllupsdagen.
Taler
Der holdes typisk taler til brudeparret i løbet af middagen. Toastmasteren holder styr på de gæster, der ønsker at holde bryllupstale. Det er også en tradition, at henholdsvist bruden og gommen holder en tale for hinanden. Jeres bryllupstaler skrives før brylluppet, og er en del af jeres individuelle bryllupsplanlægning. Kig i inspirationsuniverset her på Wonderfulday for at finde den komplette guide til at skrive din bryllupstale.
Blomster og brudebuket
Lad jer inspirere fra flotte billeder og andres bryllupper, når I skal vælge blomster. Det er en vigtig del af dekorationerne, og er med til at sætte stemningen til jeres bryllup. Det er også en god idé at have en rød tråd mellem blomsterne til jeres bryllup og brudebuketten.
Fotograf
Book en bryllupsfotograf, der kan hjælpe jer med at forevige dagen jeres ægteskab, brudevalsen, og alle de andre vigtige øjeblikke fra brylluppet. Det er dit bryllup, og du skal gerne kunne tænke tilbage på det resten af livet.
Gør noget for jer selv
Book tid til en ansigtsbehandling, eller book en makeupartist til dagen. Det er en vigtig del af jeres store dag, at I går all-in på selvforkælelse. Spis også et lækkert måltid dagen inden, og nyd at det er jeres store dag.
Efter festen
Selvom selve brylluppet er overstået, er der stadig et par opgaver på jeres tjekliste. I skal bl.a. overveje om I ønsker at sende takkekort, samt sørge for, at få betalt de sidste regninger til jeres leverandører.
Bryllupsrejsen
Såfremt I planlægger at skulle på bryllupsrejse, kan det være en god idé at have klaret opgaverne inden, så I kan nyde jeres bryllupsrejse uforstyrret. Planlæg alt vedrørende jeres rejse forinden, og husk bl.a. at tjekke jeres pas og eventuelt behov for visum.
Stort tillykke med forlovelsen, ægteskabet og den store dag. Held og lykke med jeres bryllupsplanlægning.