Sådan lægger I jeres bryllupsbudget
  • Planlægning
  • 29. december 2021
  • 5 minutter

Sådan lægger I jeres bryllupsbudget

Af

Står I overfor at skulle planlægge jeres drømmebryllup uden den fjerneste idé om, hvad sådan ét koster? Måske er det den første store fest, I skal holde, eller måske synes I bare, det virker uoverskueligt at skulle lægge et bryllupsbudget. I så fald bør I læse med her.

Hvad koster et bryllup?

En Gallup-undersøgelse viser, at et gennemsnitligt dansk bryllup i 2016 koster knap 53.000 kr. Undersøgelsen viser dog også, at der er stor forskel på, hvor mange penge danskerne bruger på forskellige typer af bryllupper. Mens et kirkeligt bryllup gennemsnitligt koster godt 75.000 kr., står en gennemsnitlig borgerlig vielse til knap 23.000 kr. Andre religiøse vielser løber op i knap 71.000 kr. i gennemsnittet, mens vielser i udlandet gennemsnitligt koster godt 56.000 kr.

For de fleste danskere er det altså en stor udgift at blive gift. Mange sparer op længe og bruger rigtig mange penge på at holde deres drømmebryllup. Det behøver dog ikke at være tæskedyrt og skabe et tomrum i økonomien at holde en fantastisk bryllupsfest. Bryllupper kommer i mange størrelser og variationer, og som Gallup-undersøgelsen viser, kan måden, hvorpå I ønsker at blive viet og fejre jeres kærlighed, altså spille en afgørende rolle for jeres udgifter hertil.

Men hvor mange penge skal man egentligt afsætte til den store dag, og hvordan undgår man, at udgifterne pludselig løber løbsk? Vi giver jer her nogle gode råd.

Matcher jeres drømme jeres økonomiske ramme?

Det er en rigtig god idé, at I fastsætter et bryllupsbudget, inden I går i gang med jeres bryllupsforberedelser. Hvor mange penge har I til rådighed? Hvor mange penge er I villige til at bruge? Hvilke drømme har I for jeres bryllup? Måske har I store (og dyre) drømme for jeres kærlighedsfest, men hvis ikke I fra start af afstemmer disse drømme med jeres budget, risikerer I at tømme sparegrisen, inden I er halvvejs med bryllupsplanlægningen.

Start derfor med at blive enige om de økonomiske rammer for jeres bryllup. Hvis jeres rådighedsbeløb ikke matcher jeres drømme, må I enten tænke i alternativer for jeres bryllupsfest eller afsætte ekstra tid til at få sparet op til den store dag. Selvom det skal fejres med manér, at I siger ja til hinanden, så husk, at I også skal have råd til at leve på den anden side af brylluppet. Det er sjældent optimalt at starte ægteskabet helt uden penge på lommen eller måske endda med et stort forbrugslån i banken.

Inden I kan vurdere, om jeres budget rækker til det bryllup, I drømmer om, må I naturligvis få afklaret begge dele. En god indledende øvelse er sammen – eller hver for sig – at brainstorme over, hvordan I gerne vil fejre jeres bryllup. Drømmer I om et havebryllup, en herregårdsfest, en fest med plads til overnattende gæster eller noget helt fjerde? Hvor mange gæster vil I gerne have med? Hvordan skal udsmykningen være? Skal I have buffet eller bordservering? Der er rigtig mange overvejelser, I bør gøre jer.

Skriv alle jeres drømme ned og bliv enige om, hvilke drømme, der er vigtigst for jer. I kan vælge at lave en prioriteringsliste, hvor I rangerer alle jeres ønsker til jeres bryllupsfest. Det er ikke sikkert, I er helt enige om, hvad der er vigtigst på jeres store dag, men husk, at dagen skal føles perfekt for jer begge, og at I derfor må imødekomme hinandens ønsker.

Læg jeres bryllupsbudget

Når I har dannet jer et overblik over, hvilke drømme I har for jeres bryllup, er næste skridt at undersøge, hvor mange penge der skal afsættes til de store udgiftsposter. Særligt menuen og lokationen udgør betydelige poster for de fleste brudepar. Start derfor med at klarlægge, om jeres budget kan bære jeres drømme for disse poster. Hvis 90 procent af budgettet går til mad og lokation, er der selvsagt ikke ret meget luft i budgettet til de resterende poster, og i så fald må I nok genoverveje jeres ønsker for at få alle ender til at mødes.

Vurderer I omvendt, at jeres budget kan bære de store udgiftsposter, kan I starte den egentlige budgetlægning. Det er oftest forbundet med mange forskellige udgiftsposter at planlægge et bryllup, og der er mange ting, der skal holdes styr på. For at gøre det nemt for jer at bevare overblikket og sikre, at I ikke glemmer vigtige poster i jeres budget, har vi udarbejdet et budgetværktøj. Opstil med hjælp fra dette værktøj alle de poster, I forventer at skulle bruge penge på i planlægningen af jeres drømmebryllup.

I vil formentligt opleve, at listen bliver længere, end I havde forventet, og i løbet af planlægningsprocessen vil der helt sikkert dukke endnu flere poster op, som I enten havde glemt eller slet ikke set komme. Lad det ikke afskrække jer, men hav det for øje, når I lægger jeres budget.

Skab jer et overblik

Når listen over udgiftsposter er lavet, kan I begynde at sætte kroner og ører på de enkelte poster. Undersøg, hvor meget I skal afsætte til hver post ved at google jer frem, kontakte leverandører og forhandlere direkte eller forhøre jer i jeres netværk. I kan også søge inspiration i Wonderfulday’s budgetteringsværktøj, der hjælper jer med at skabe et billede af, hvad I minimum skal forvente, at de enkelte poster vil koste jer.

Husk, at det ene og alene er jer, der skal prioritere, hvilke udgifter der skal være til jeres bryllup. Nogle par vil måske prioritere at få livemusik til bryllupsfesten, mens andre hellere vil bruge penge på en bryllupsfotograf. Det er de færreste, der er har råd til eller prioriterer at maxe ud på alle udgiftsposter. Derfor er det vigtigt, at I bliver enige om, hvilke poster der er vigtige for jer.

Spar penge ved at gøre det selv

I bør desuden have for øje, at nogle udgiftsposter er nemmere at skrue op og ned for end andre. Eksempelvis kan bruden vælge selv at lægge sin make-up, bordkortene kan I printe derhjemme, og det musikalske indslag kan bestå af jeres personlige spotify-playliste. På den måde kan I nemt spare betydelige summer ved at tænke i alternativer. Men beslutter I jer for, at I vil købe en bryllupskage, have fri bar eller bestille en bryllupsfotograf, vil det typisk være forbundet med nogle minimumsudgifter, og det kan være vanskeligt at skære meget ned på disse udgiftsposter. En professionel bryllupsfotograf koster eksempelvis, hvad sådan én nu engang gør, og det er dermed ikke alle poster, I kan spare ret meget på.

Sådan lægger I et realistisk budget

Det er vigtigt, at I er omhyggelige i jeres research af, hvad I skal forvente, at forskellige poster vil koste jer. På den måde opnår I det mest realistiske budget. Et godt råd er, at I går konservativt til værks og ikke er for optimistiske i jeres budgettering. Sætter i en meget stram økonomisk ramme for jer selv med meget lidt eller ingen luft, er der en overhængende risiko for, at I går over budget. Der vil helt sikkert opstå uforudsete udgifter, og derfor er det en rigtig god idé at have en økonomisk buffer.

Viser det sig i den forbindelse, at jeres budget ikke rækker til jeres drømmebryllup, så bliv ikke skuffede. Nogle af de udgiftsposter, I har i jeres budget, er måske ikke så vigtige for jer, når det kommer til stykket. Det kan også være, at I kan tænke kreativt. Der findes mange alternative og gode løsninger, der kan bidrage til at holde jeres udgifter nede, uden at I må gå helt på kompromis med jeres drømme. Vi har oplistet nogle få ud af mange muligheder for at spare nedenfor.

Gode råd til at holde udgifterne nede

  • Det bedste råd, vi kan give jer, er at spare på de poster, der ikke betyder det store for jer. Overvej, om I kan leve med hjemmelavede bryllupsinvitationer, at jeres gæster selv skal mixe deres drinks, eller at I kører fra ceremonien i jeres egen bil. Gennemgå listen over potentielle udgifter og skær ind til benet de steder, der ikke står højest på jeres prioriteringsliste. Overvej i den forbindelse, om de enkelte udgifter er med til at gøre jeres dag bedre, eller om I blot bruger penge på poster, som andre forventer, at I vil gøre, eller der simpelthen bare er tradition for.
  • Keep it small. For hver gæst, I inviterer med til jeres fest, stiger udgifterne. Overvej, om det er vigtigt for jer, at fjerne slægtninge og bekendte er med til jeres bryllup. Mindre bryllupper, hvor gæstelisten kun inkluderer den nærmeste familie og de tætteste venner, er ofte mere intime og meget personlige. I kan også vælge at invitere mange gæster til vielsen og til en eventuel reception, men at holde gæstelisten til selve bryllupsmiddagen kort. Det er ofte til bryllupsmiddagen, de fleste penge bruges.
  • Vælg buffet i stedet for bordservering. På den måde kan I spare på serveringspersonalet. Ofte vil kuvertprisen også være lavere, når maden ikke skal portionsanrettes.
  • Vælg en lokation, der ikke springer budgettet. Når først lokalerne er fyldt med alle de mennesker, I holder af, betyder det måske ikke så meget, om festen foregår i et forsamlingslokale eller på en herregård. Lokationen udgør ofte en stor post i budgettet, og ved at gå på kompromis med denne får I måske råd til et festligt indslag, flere gæster eller noget helt tredje, I drømmer om på jeres store dag.
  • Vær kreative med udsmykningen og bordpynten. Hvis I kan lave noget selv eller hente materialer i naturen, kan I spare betydelige summer.
  • Nøjes med at hyre en fotograf til at tage parbilleder af jer efter ceremonien, og bed jeres gæster om at stå for at tage billeder resten af aftenen. Hvis I placerer engangskameraer på alle bordene, vil jeres gæster med sikkerhed sørge for, at aftenen bliver foreviget med sjove og festlige billeder.
  • Undersøg mulighederne for genbrug. Danskerne bruger hvert år mange penge på at holde bryllupsfester. Det betyder, at mange par ligger inde med blandt andet bordpynt, bryllupstøj og udsmykning, som de aldrig skal bruge igen og derfor sælger på diverse online markedspladser. I kan spare mange penge ved at købe brugte ting til jeres bryllup.
  • Husk, at en god bryllupsfest ikke nødvendigvis er stor og dyr. Det hele handler om den kærlige atmosfære og den gode stemning.